فلسفه چيست؟
ازطرح پرسش فلسفه چيست؟ چه مقصودي داريم؟ وقتي ميپرسيم كه فلسفهچيست، بسته به اينكه پرسش در چه مرتبهاي طرح شده باشد، جوابآن متفاوت است. مثلاً ممكن است كسي در متني كه ميخواند به لفظفلسفه برخورد كند و معني آن را نداند و بپرسد كه فلسفه چيست. درجواب اين پرسش ميتوان شرحي در باب لفظ فلسفه داد يا نوع مسائليرا كه در فلسفه مورد بحث قرار ميگيرد ذكر كرد. اين پرسش را اهلمنطق و فلسفه پرسش از ماي شارحه ميگويند. «ما» به معني «چيست» است و با ماي شارحه پرسش از مفهوم شيء ميشود. اين نوع پرسش درچه مرتبهاي مطرح ميشود؟ آيا اين سؤال را صرفاً اشخاصي مطرحميكنند كه هيچ مفهومي از فلسفه ندارند؟ نه، گاهي اهل پژوهش هماين پرسش را به ميان ميآورند و به پژوهش در آثار فلسفه ميپردازندكه تعاريف فلسفه را گردآوري كنند. در اين مورد هم پرسش از مفهومفلسفه شده است، بدين معني كه پژوهنده احياناً تماسي با معنيفلسفه نداشته و اقوال ديگران را نقل كرده است. اما فيلسوف كهفلسفه را تعريف ميكند به پرسش ماي شارحه جواب نميدهد و شرح لفظو بيان مفهوم نميكند، بلكه معني و ماهيت را باز ميگويد؛ اما همينتعريف را وقتي پژوهنده نقل ميكند، ممكن است پاسخ ماي شارحهداده و از مفهوم تجاوز نكرده باشد. چه ميشود كه تعريفي را يكبارجواب از ماي شارحه ميدانيم و همان تعريف در محل ديگر جواب مايحقيقيه است؟ (با ماي حقيقيه پرسش از حقيقت و ماهيت اشياء ميشود.) اين اختلاف ناشي از اعتبار نويسنده و خواننده يا گوينده و شنوندهاست.
براي روشن شدن مطلب يكي از تعاريف فلسفه را ميآوريم: فلسفه، علم به اعيان اشياء چنان كه هستند به قدر طاقت بشر است. تمامي محصلاني كه شروع به يادگرفتن فلسفهي اسلامي ميكنند اينعبارت را ياد ميگيرند ولي هنوز ماهيت فلسفه را نميدانند، هرچند كهتعريف مذكور بيان ماهيت فلسفه است؛ بسته به اينكه پرسش را با چهزباني بگوييم و با چه گوشي بشنويم مراتب فهم و ادراك ما از پرسشو پاسخ فرق ميكند. طوايف مختلف، از فيلسوف و متكلم و صوفي وسوفسطايي، كه پرسش از فلسفه ميكنند، مرادشان از اين پرسش متفاوتاست و جوابي كه ميدهند صرفاً بيان ذات فلسفه نميكند و اي بسا كهاصلاً به ماهيت فلسفه ربطي ندارد بلكه به نحو صريح يا مضمر متضمننوعي انكار و اثبات است. حتي فلاسفه به پرسش فلسفه چيست؟پاسخهاي متفاوت دادهاند.
آيا ميتوان گفت كه هر فيلسوفي درتعريف فلسفه به فلسفهي خود نظر داشته و از زمان ارسطو تاكنون هروقت پرسش از ماهيت فلسفه شده، پرسش كننده جوابي متناسب با مباديتفكر خود به آن داده و فلسفهي خود را تعريف كرده است؟ ظاهراً بهاين پرسش بايد پاسخ مثبت داده شود، زيرا به نظر افلاطون فلسفه سيراز عالم شهادت (محسوس) به عالم غيب (مُثُل) و ديدار معقولات استو كانت مابعدالطبيعه (به معني فلسفه) را تدوين مرتب و منظم تمامآن چيزهايي ميداند كه ما به وسيلهي عقل محض و بدون مدخليتتجربه دارا هستيم. مطابق تعريف كانت، وجود كه به اصطلاح كانت ازمقولات فاهمه و به تعبير فلاسفه از معقولات ثانيه است، موضوعفلسفه نيست بلكه در زمرهي مسائل است و فلسفه محدود به مبحثشناسايي و تحقيق انتقادي در اين زمينه ميشود. پيداست كه تعريفافلاطون با آنچه كانت در باب ماهيت فلسفه گفته است تفاوت دارد. اكنون اگر به تعريفي كه برگسون كرده است توجه كنيم، ميبينيمكه تعريف او با آنچه از افلاطون و كانت نقل شده و از تعريف تمامفلاسفه، ممتاز است. برگسوان فلسفه را به عنوان شهود وجداني زمانيكيفي (به معني دهر و ديرند) تلقي ميكند كه مخصوص فلسفهي اوست. اين اختلاف مخصوصاً در عصر ما دستاويز مخالفت با فلسفه و نفي و انكارآن شده است.
مخالفان و منكران فلسفه ميگويند در حالي كههر فيلسوفي طرح نو درانداخته و آراي اسلاف خود را نقض كرده و درهيچ موردي فلاسفه به اتفاق رأي و نظر نرسيدهاند از كجا ميتواندانست كه كدام رأي درست است و كداميك درست نيست، و شايد كههمه برخطا باشند و سخنانشان پايه و اساس نداشته باشد. اين اشكال درحد خود اهميت ندارد اما از آن جهت كه با وضع تفكر عصر حاضر ارتباطدارد بايد به آن توجه كرد، به خصوص كه مدعي چيزي را در برابرفلسفه قرار نداده و وجود فلسفهها را دليل شكست فلسفه قلمداد كردهاست. اينكه آيا فلسفه شكست را در درون و باطن خود دارد يا نه،مطلبي است كه بعداً به آن ميپردازيم؛ اكنون بحث بر سر اين استكه آيا اختلاف ميان فلاسفه، فلسفه را از اعتبار مياندازد.
پاسخيكه به اين پرسش داده ميشود تابع رأي و نظر پاسخ دهنده نسبت بهفلسفه است. اگر پاسخ دهنده در مرتبهي حس و خيال و وهم مانده وفلسفه را مجموعهي سخناني ميداند كه هر فيلسوف به مقتضاي فهم وذوق خود گفته است و اختلاف آراي فلاسفه را حجت موجه بياعتباريفلسفه ميانگارد، به اين معني كه احكام و قواعد فلسفه را باقوانين علم جديد كه ميتواند مورد قبول و تصديق همگان قرار گيردقياس ميكند و هر قاعده و حكمي را كه واجد اين خصوصيت نباشد درمرتبهي پايينتر نسبت به احكام و قوانين علمي قرار ميدهد، بهاين اعتبار فلسفه اگر بيمعناي صرف نباشد و بتوان به آن اطلاقشناسايي كرد، نسبت به علم به معني جديد ناتمام و ناقص است.
هرچندزمينهي اين اشكال را در آراي سوفسطاييان و شكاكان ميبينيم، تازمان دكارت به اين صورت كه گفتيم درنيامده بود. دكارت كه مؤسسفلسفه جديد است بناي اين اشكال را هم استوار كرده است. ميدانيمكه از زمان دكارت ملاك درستي و صحت احكام علمي قطعيت و يقينيبودن است. چه احكامي را ميتوان يقيني و قطعي دانست؟ ضامن علميقيني و يقين علمي و قطعيت، بديهي بودن اعم از بداهت حسي ووجداني و عقلي است. پيداست كه قصد دكارت تأسيس و اثبات فلسفهبود؛ او مابعدالطبيعه را ريشهي درخت دانش ميدانست. اما اگر همگانبخواهند با ملاك او به نحوي كه خود در مييابند، در باب درستياحكام بحث كنند، بايد فلسفه را منكر شوند زيرا احكام فلسفي بداهتحسي و وجداني ندارد و اگر عقل معاش و عقل سليم را بخواهند ملاكتحقيق در اين احكام قرار دهند، فلسفه جايي نخواهد داشت زيرا تا كسياز حد عقل معاش نگذشته باشد، طرح مسائل فلسفي براي او معناييندارد.
يكي از اتباع و شارحان دكارت به نام آلكيه ، مانندتمام كساني كه از فلسفهي يك فيلسوف دفاع ميكنند، اين مدعا رانميپذيرند كه با فلسفهي دكارت بناي شك و ترديد تازهاي نسبت بهفلسفه گذاشته شده است و به نظر او احكام فلسفي برخلاف قوانينواقعي علمي كه اعتبار آن دائمي نيست مطلقاً معتبر است و هيچگونهخدشهاي به احكام نفسالامري در فلسفه نميتوان وارد كرد. حتياولين اشكال را متوجه علم جديد ميكند و ميگويد قوانين واقعي علميبرخلاف احكام نفسالامري كه ثابت است، در طي تاريخ علم جديد موردتجديدنظر و تغيير و تبديل قرار گرفته و اي بسا كه از بعضي قوانينيكسره سلب اعتبار شده است. اين مطلب هم در جاي خود مورد بحث ورسيدگي قرار خواهد گرفت. فعلاً همين قدر ميگوييم كه پاسخ آلكيهمدعي را ساكت نخواهد كرد زيرا او هرچند كه قعطيت احكام علمي رامستمسك رد فلسفه قرار داده است، قطعيت را به معني دكارتي لفظمراد نكرده بلكه با نظر ظاهربين ديده است كه قوانين علمي قابلاطلاق بر واقعيت و وسيلهي تصرف در عالم است و حال آنكه در زندگيروزمره، فايدهاي از قواعد فلسفي عايد نميشود و به اين جهت بايدآن را در حكم تفنن دانست.
اگر در اين سخنان دقت كنيمميبينيم كه انكار فلسفه از ترتيب مقدمات نتيجه نشده بلكه ازابتدا مسلّم فرض شده است. مدعي اصلاً نميخواهد بداند كه فلسفهچيست. او ملاك و ميزاني دارد كه فلسفه را با آن ميسنجد. اين ملاكآراي همگاني مطابقت و موافقت ندارد و به نحو بيواسطه فايدهاي برآن مترتب نميشود. تا اينجا هنوز پرسش فلسفه چيست؟ جدي تلقي نشدهو در واقع به آن عنوان پرسش هم نميتوان داد، يا لااقل پرسشحقيقي نميتواند باشد.
اشاره كرديم كه قدما مطلب «چيست» رادو قسم ميدانستند كه يكي را ماي شارحه و ديگري را ماي حقيقيهميگفتند. مطلب ماي شارحه بر پرسش از وجود و عدم شيء مقدم است،يعني قبل از آنكه وجود چيزي تصديق شده باشد، ميتوان در باب آنپرسش كرد. فيالمثل كسي كه لفظ فلسفه را ميشنود، بيآنكه به وجودو عدم آن كاري داشته باشد، بر سبيل كنجكاوي يا به مقتضاي خاصيميخواهد بداند مفهوم اين لفظ چيست و چون كمكم با جوابهاي مختلفمواجه شود و نتواند به وجوه اختلاف و اشتراك آنها پي ببرد، اي بساكه از معني رو برميتابد؛ و اگر اتفاقاً ضرورتي ايجاب كند كه در بابفلسفه چيزي بگويد يا بنويسد، به اصطلاح با بينظري و بيغرضي بهگردآوري اقوال ميپردازد.
نتيجهي اين سعي مفيد است و شايدبعضي از خوانندگان فوايدي بيش از آنچه نصيب پژوهنده شده است ازآن ببرند، زيرا خواننده ممكن است قابليت و استعداد تحقيق در معنيفلسفه داشته باشد و از مجموعهي تعاريفي كه يك پژوهنده فراهمآورده است چيزهايي دريابد كه پژوهنده به هيچ وجه به آن توجهنداشته و اهميت هم نميداده است. معهذا با اين قبيل پژوهشهانميتوان به حقيقت و ماهيت فلسفه رسيد. يادگرفتن تعاريف فلسفه وتكرار الفاظ و عباراتي كه اهل فلسفه گفته و نوشتهاند چندان دشوارنيست و بيشتر محصلاني كه درس فلسفه خواندهاند تعاريف فلسفه يالااقل بعضي از اين تعاريف را ميدانند اما از وجوه اشتراك و امتيازاين تعاريف خبر ندارند و به طريق اولي وجه امتياز فلسفه را از علمتحصلي جديد و هنر و ديانت هم نميدانند. پس به صرف اينكه تعريف ياتمام تعاريف فلسفه را لفظ به لفظ فرا گرفته باشيم، نميتوانيمبه پرسش فلسفه چيست؟ پاسخ بدهيم زيرا در فلسفه تا پرسش جداً مطرحنباشد پاسخ جدي هم وجود ندارد. اين پرسش چگونه و كي مطرح ميشود؟
متقدمانگفتهاند كه فلسفه سير از فطرت اول به فطرت ثاني است. استفادهايكه فعلاً از اين گفته ميتوان كرد اين است كه بايد از مرتبه ومقام عادت و زندگي عادي گذشت تا طرح مسائل فلسفه معني و موردپيدا كند. فلسفه و تفكر فلسفي با عادت و آراي رسمي مناسبت و سنخيتندارد و اگر گفته شود كه سير از فطرت اول به فطرت ثاني تعريففلسفه نيست بلكه شرط است، ميگوييم كه ايراد به يك اعتبار درستاست اما شرط و مشروط در اينجا يك چيز است يا ميتواند يكي باشد. سيراز فطرت اول به فطرت ثاني شرط تحقق فلسفه است و تا اين سيرمتحقق نشود فلسفه هم، يا نيست يا مجموعهي
آياعلم جديد ميتواند ملاك درستي و نادرستي هر حكمي باشد؟ (در اينبيان مسامحهاي هست كه بايد به آن توجه كرد. وقتي دربارهيدرستي و نادرستي بحث ميكنيم، بايد متوجه باشيم كه بعضي احكامخبري است و بعضي ديگر انشائي و درستي و نادرستي بر احكام خبريحمل ميشود و به احكام انشائي نميتوان نسبت درست و نادرست داد. ولي در مباحث علم و فلسفه چون احكام انشائي جايي ندارد، هر وقتاز حكم سخن گفته ميشود مراد حكم خبري است و وقتي ميپرسيم كهآيا نتايج علم جديد ميتواند ملاك هر حكمي باشد مقصودمان تماماحكام خبري است.) |
||
الفاظ است. معذلك فلسفه با اين سير به وجود ميآيد، بلكه اين سير عين تفكر فلسفي است. پس اگر بيان سير از فطرت اول به فطرت ثاني حدّ تام فلسفه نيست، نكتهي مهمي را روشن ميكند و آن اينكه فلسفه و تفكر فلسفي را با علوم رسمي و عادات فكري نبايد قياس كرد، و البته اگر چنين قياسي بشود نتيجهاش انكار فلسفه است و عجب آنكه به اين انكار هم نام فلسفه ميدهند و منكر آن را فيلسوف ميدانند. به عبارت ديگر، نام فلسفه را نگاه ميدارند و به آن معني ديگر ميدهند و تفكر فلسفي را نفي ميكنند و البته اين نفي صورتهاي مختلف دارد، چنان كه در مذهب اصالت تجربه فلسفه منتفي ميشود و اصحاب مذهب تحصلي و كساني كه فلسفه را منحصر به علوم ميدانند چيزي را به نام فلسفه اثبات ميكنند كه فلسفه نيست. پس آيا اوگوست كنت و استوارت ميل و ارنست رنان و اسپنسر و كارناپ و راسل را نبايد فيلسوف دانست؟ بعد از اينكه وارد در بحث ماهيت فلسفه شديم، پاسخ اين پرسش هم داده خواهد شد. اكنون بايد ببينيم كه رأي اينان چيست و چه منافاتي با فلسفه دارد.
مبلغ قابل پرداخت 3,900 تومان
دانلود فایلهای بسته آمادهچاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما همیشه دنبال این بودی یه جایی باشه تا راحت بتونی محتوای مطمئن با طراحی خوب را پیدا کنی؟ همیشه دنبال این بودی یکی کارهای محتوایی را ناظر به مسائل روز انجام بده و دغدغه تأمین محتوا را نداشته باشی؟ همیشه ... ...
دانلود فایلهای بسته آمادهچاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما همیشه دنبال این بودی یه جایی باشه تا راحت بتونی محتوای مطمئن با طراحی خوب را پیدا کنی؟ همیشه دنبال این بودی یکی کارهای محتوایی را ناظر به مسائل روز انجام بده و دغدغه تأمین محتوا را نداشته باشی؟ همیشه دوست داشتی ... ...
دانلود فایلهای بسته آمادهچاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما همیشه دنبال این بودی یه جایی باشه تا راحت بتونی محتوای مطمئن با طراحی خوب را پیدا کنی؟ همیشه دنبال این بودی یکی کارهای محتوایی را ناظر به مسائل روز انجام بده و دغدغه تأمین محتوا را نداشته باشی؟ همیشه ... ...
دانلود فایلهای بسته آمادهچاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما همیشه دنبال این بودی یه جایی باشه تا راحت بتونی محتوای مطمئن با طراحی خوب را پیدا کنی؟ همیشه دنبال این بودی یکی کارهای محتوایی را ناظر به مسائل روز انجام بده و دغدغه تأمین محتوا را نداشته باشی؟ همیشه ... ...
دانلود فایلهای بسته آمادهچاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما همیشه دنبال این بودی یه جایی باشه تا راحت بتونی محتوای مطمئن با طراحی خوب را پیدا کنی؟ همیشه دنبال این بودی یکی کارهای محتوایی را ناظر به مسائل روز انجام بده و دغدغه تأمین محتوا را نداشته ...
مجموعه 2 عددی طرح معرق خانه شامل 2 طرح معرق خانه: 1.طرح معرق خانه ویلا سلطنتی 2.طرح معرق خانه گوتیک دارای راهنمای اسمبل قطعات ابتدا نقشه ها را چاپ کرده و سپس به روی تخته انتقال داده و برش زده و با توجه به شماره گذاری قطعات و همچنین شکل کامل شده آن ، آنها را به هم ... ...
برنامه اکسل متره و برآورد،تهیه صورت وضعیت راه،راه آهن و باند فرودگاه سال1403: -تهیه اتوماتیک و خودکار متره و برآورد،صورت وضعیت در کمترین زمان فقط با وارد کردن شماره آیتم -تهیه ریز متره -تهیه خلاصه متره -تهیه خلاصه فصول -تهیه برگه های مالی و مالی کل -اعمال اتوماتیک ... ...
دانلود فایلهای بسته آمادهچاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما همیشه دنبال این بودی یه جایی باشه تا راحت بتونی محتوای مطمئن با طراحی خوب را پیدا کنی؟ همیشه دنبال این بودی یکی کارهای محتوایی را ناظر به مسائل روز انجام بده و دغدغه تأمین محتوا را نداشته باشی؟ همیشه ... ...
دانلود فایلهای بسته آمادهچاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما همیشه دنبال این بودی یه جایی باشه تا راحت بتونی محتوای مطمئن با طراحی خوب را پیدا کنی؟ همیشه دنبال این بودی یکی کارهای محتوایی را ناظر به مسائل روز انجام بده و دغدغه تأمین محتوا را نداشته باشی؟ همیشه ... ...
عنوان مبحث: سوالات نهاد مبحث دانش خانواده و جمعیت (بخش اول) همراه با پاسخ شامل: 9 جلسه تعداد صفحات: 11 سوالات و جواب ها بصورت تایپ شده با فونت استاندارد می باشد که قابلیت سرچ در زمان آزمون را دارد سوالات ترم جدید همراه با پاسخ برای نمره 19 به بالا فرمت: pdf ... ...
کتاب صوتی بسیار مفید #روانشناسی_تصویر_ذهنی اثر: #ماکسول_مالتز ترجمه: مهدی قراچه داغی کیفیت اجرا: خیلی خوب ... ...
کتاب صوتی کتاب_واپسین_گفتار ( یا عالم اوراسینا) ازاسپالدینگ_نویسنده_کتاب_معبدسکوت ... ...
پاورپوینت کامل فصل سوم ریاضی چهارم ضرب و تقسیم(همراه با حل تمارین) این محصول قابل ویرایش با فرمت pptx در 68 اسلاید آماده و قابل ارایه می باشد. در صورت شخصی سازی میتونین به واتس آپ شماره ای که زیر درج شده پیام بدین واستون اوکی میکنیم مزایای استفاده از ... ...
سکس آنان كه با سكس مخالف هستند زودتر به انزال میرسند، زیرا ذهن منقبض آنان عجله دارد تا از شر آن خلاص شود. پژوهشهای معاصر چیزهای بسیار تعجبآوری را میگویند، حقایق شگفتآور. برای نخستین بار، مسترز و جانسون Masters and Johnson در مورد آمیزش عمیق جنسی مطالعه علمی انجام ... ...
تعداد صفحات: 11 نوع فایل: WORD + فایل هدیه: نمونه مصاحبه تشخیصی افسردگی و اعتیاد (8صفحه) فهرست مطالب: شرح حال (مشخصات، علت ارجاع، شکایت عمده، مشکلات موجود و ...) معاینه وضعیت روانی تشخیص مصاحبه بخشی از متن فایل: م: خوابت چطوره؟ ب: زیاد خوب نیست، اگار ... ...
عنوان پاورپوینت: دانلود پاورپوینت کیست هموراژیک تخمدان و درمان آن فرمت: پاورپوینت قابل ویرایشتعداد اسلاید: 27پاورپوینت آماده ارائهفهرست مطالب:مقدمهکیست تخمدان هموراژیک چیستانواع کیست هموراژیککیستهای فولیکولارکیستهای لوتئالعلائم کیست هموراژیک علت کیست هموراژیک عوارض کیست ... ...
دانلود پاورپوینت در مورد [سلول های بنیادی] - شامل 4 فایل مختلف - قابل ویرایش و ارائه - ppt شامل 4 فایل پاورپوینت سلول های بنیادین به زبان ساده: 1. 33 اسلاید: تاریخچه سلول های بنیادی / تعریف سلول های بنیادی / ویژگی های سلول های بنیادی / گونه های سلول بنیادی / انواع سلول ... ...
عنوان پاورپوینت: پاورپوینت بازی زندگی است درس 17 تفکر و سواد رسانه ای پایه دهم فرمت: پاورپوینت pptتعداد اسلاید: 26 پوشش کامل درس همراه با پاسخ فعالیت ها پاورپوینت قابل ویرایش با محیط حرفه ای منطبق با آخرین تغییرات مطالب و رئوس کتاب درسی فونت ... ...
دانلود حل المسائل [طراحی و تحلیل آزمایش]: ویرایش هشتم - داگلاس مونتگومری ( 8 ) - زبان انگلیسی - pdf Solutions Manual for Design and Analysis of Experiments – 8th حل تمرین های کتاب طراحی و تحلیل آزمایش ویرایش 8 فصل های 2 تا 15 814 صفحه pdf ... ...
نوع فایل: power point فرمت فایل: ppt and pptx قابل ویرایش 12 اسلاید قسمتی از متن پاورپوینت: بخش 18 تعیین نوع کسب و کار کسب و کاربه تمامی فعالیت های تولیدی، خدماتی، خرید و فروش کالا ها با هدف سودآوری، کسب و کار گویند. فروش و انتقال کالا ها و ... ...
عنوان پاورپوینت درسی : دانلود پاورپوینت ادبیات بومی 2 درس آزاد فارسی پایه دوازدهم فرمت: پاورپوینت ppt تعداد اسلاید: 27 شامل: متن درس و شعر، معنای روان متن درس و شعر، معنای واژگان مهم، آرایه ها، کارگاه متن پژوهی همراه با جواب، قلمرو زبانی، قلمرو ... ...
نوع فایل: power point فرمت فایل: pptx قابل ویرایش تعداد اسلایدها: 43 اسلاید تصویری از پاورپوینت: این پاورپوینت آموزشی، جذاب، قابل ویرایش، کاملا منطبق با کتب درسی و با تعداد اسلاید ذکر شده تهیه و تنظیم شده است. با بکارگیری نمودار ها ، تصاویر جالب و جذاب و دسته ... ...
مجموعه "اسکیس معماری از بناهای ایرانی" این مجموعه شامل 225 تصویر اسکیس و کروکی معماری از بناهای مختلف ایرانی می باشد. ... ...
عنوان پاورپوینت: پاورپوینت سوره یس، سوره صافات و تفسیر نمونه درس 10 قرآن پایه هشتمفرمت: پاورپوینت قابل ویرایش تعداد اسلاید: 26 پوشش کامل درس (جلسه اول و دوم) به همراه صوت آیات پاورپوینت قابل ویرایش با محیط حرفه ای منطبق با آخرین ... ...
جزوه معتبر درس الاستیسیته آماده برای دانلود مشخصات دانشگاه: صنعتی شریف استاد: دکتر محسن اصغری تعداد صفحات: 90 فرمت: پی دی اف PDF کیفیت: خوب حجم: 20.6 مگابایت نوع جزوه (تایپی یا دست نویس): دست نویس ... ...
دانلود پاورپوینت فصل هفتم ریاضی پنجم آمار و احتمال همراه با پاسخ فعالیت ها و تمارین این محصول قابل ویرایش با فرمت pptx در 44 اسلاید آماده و قابل ارایه می باشد. در صورت شخصی سازی میتونین به واتس آپ شماره ای که زیر درج شده پیام بدین واستون اوکی میکنیم مزایای استفاده از ... ...
این فایل شامل پاسخ برخی تستهای فصل یک راهنمای معلم کتاب شیمی دوازدهم میباشد . شماره تست هایی که پاسخ داده شده است 12-13-14-15-17-18-19-22-27-28-31-32-40-33-36-37-41 کتاب راهنمای معلم شیمی دوازدهم یکی از منابع آزمون دبیری شیمی آموزش و پرورش است این فایل به صورت دست نویس ... ...
نوع فایل: power point فرمت فایل: ppt and pptx قابل ویرایش 59 اسلاید قسمتی از متن پاورپوینت: بخش دوم پودمان بازی های رایانه ای برخی از شایستگی هایی که در این پودمان به دست می آورید: کار گروهی,مسئولیت پذیری مدیریت منابع,فناوری اطلاعات و ... ...
عنوان فایل :کتاب گیاه شناسی یک با فرمت پاورپوینت نوع فایل: پاورپوینت تعدادصفحات : 250 ص برای دانلود روی لینک زیر کلیک نمایید دانلود کتاب گیاه شناسی ۱ با فرمت پاورپوینت ppt شرح مختصر: امروزه سلول به عنوان واحد ساختمانی همه موجودات زنده معرفی میشود و درباره هر یك از ...
اگر به یک وب سایت یا فروشگاه رایگان با فضای نامحدود و امکانات فراوان نیاز دارید بی درنگ دکمه زیر را کلیک نمایید.
ایجاد وب سایت یا